På denne side står der alt, hvad du kan blive spurgt om til den praktiske prøve.
Du kan også se en “video forklaring her“
Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:
- Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling
- Pedal til kobling, speeder og bremse
- Gearstang og herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat
- Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås
- Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel
- Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske (samt vise hvordan sprinkler aktiveres/bruges) og evt. olie til servostyring
Du skal kunne aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontrollys:
- Speedometer og temperaturmåler
- Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet
Styretøj:
Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:
- Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor)
- Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt
Bremser:
Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved driftsbremsen er opfyldt:
- Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet
- Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk
- Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes
- Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt
Horn og lygter:
Du skal kunne kontrollere, om følgende krav til lygter, reflekser og horn er opfyldt:
- Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse
- Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m)
- Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne
- Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys
- Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig
- Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade
- Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke
- Hornet skal have en klar, konstant tone
Motor og udstødning:
Du skal kunne kontrollere, om følgende krav til motor og udstødningssystem er opfyldt:
- Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj
- Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker , aflæst på bilens instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger
- Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Dæk og støddæmpere:
Du skal kunne kontrollere, om følgende krav til dæk og støddæmpere er opfyldt:
- Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer
- Dæk og fælge skal være ubeskadigede
- Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne
Viskere og vaskere:
Du skal kunne kontrollere følgende:
- Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde (Nok til den køretur du skal ud på)
- Viskerne skal kunne holde forruden ren